...med tog til Oslo...






Det er så fint å ta toget til Oslo om kvelden. Solnedgang og hvit vinter. Rolig og avslappende.
For noen dager siden ble det sendt et program om uteboende narkomane og hvordan de greide seg gjennom en kald vinter. Et sterkt program. Mens jeg tusla gatelangs, så jeg ei dame som satt inntulla og tagg penger. Og jammen var det ikke hun som var med i filmen. Det sto et annet par det og snakket med henne. Tenk hvor heldig jeg er som ikke har noen jeg kjenner som har det på den måten. Det må være tøft. Å vite at noen du er glad i bor ute og er narkomane.

På toget hjem var det rolig. Klokka var halv ti på kvelden. Et par unge jenter kom hylende ut fra toget når det hadde stoppa. De løp over og sto og venta på bussen sammen med meg. Det var noe kjent med den ene jenta. Så kom jeg på det. Nabojenta og 13 år. Har gått i samme klasse som eldstemann. De løp inn i bussen. Satte seg lengst bak og begynte å prate høyt med masse banneord. Mobilen kima, de tok i mot meldinger og snakka høylytt. ...de hadde vært i Oslo..på ulovlig tur uten at foreldrene visste det. Foreldrene hadde fatta mistanke og ringte for å høre hvor de var. Jenta så seg bakover. Bak bussen kjørte det en bil. Det var foreldrene hennes.

F..n vi har vært i Oslo.
Vi kom med toget nå.
F..n heller ass. Nå kommer jeg til å få kjeft.
De kommer til å klikke f..n ass.
Hva skal vi si.
Vi sier vi har vært i Ås i tilfelle noen har sett oss.
Er det mamman din som kjører bak oss?
F..n heller. Da har de lite å gjøre ass.
Jeg sa de skulle hente meg halv ti.
Hva maser de om? F..n ass.
De kjører bak oss enda. Så teite de er. F..n ass.
Vi forteller ikke hvor vi har vært.


Det var da jeg ikke greide å holde meg mere. Jeg snudde meg, så på de og sa:

C. Fortell sannheten du. Det er det lureste. Ellers kommer jeg til å gjøre det.

Det ansiktsuttrykket til jenta kommer jeg til å huske lenge. Hele jenta ble bleikere og ansiktsuttrykket ramla fullstendig sammen. Det ble tyst som i graven. Så hørte jeg de hviska sammen: Hvem er det? Mamman til J. Oi...F..n ass.....

Neste busstopp hoppa de av og løp for å gjemme seg for foreldrene som fremdeles kjørte etter bussen.

1 kommentar:

Maritmor sa...

Mange utfordringer! 13 år og til Oslo uten lov... Glad jeg ikke er den mora. Flotte "togbilder".
Jeg startet i ny jobb mandagen:) Artig. I efta var det bursdags-feiring borti øvregata - meldalssodd, kaffe og kaker:)
Hils